De Europese Commissie neemt uiterlijk 20 juli een besluit over de goedkeuring van de overname van het bedrijf Fitbit door Google.
Google heeft toegezegd dat de data van de fitnesstracker niet gebruikt zullen worden voor advertentiedoelen.
Tegen moederbedrijf Alphabet lopen diverse onderzoeken in verband met marktdominantie.
Google heeft Europese regelgevers in Brussel toegezegd dat de data van fitnesstracker Fitbit niet zullen worden gebruikt voor het serveren van gerichte advertenties.
Het moederbedrijf van Google, Alphabet, kondigde afgelopen november aan Fitbit te willen overnemen voor ruim 2 miljard dollar. De overnamedeal ligt nog altijd ter goedkeuring bij de Europese Commissie.
“Deze overname gaat over hardware, niet over data. Er zijn veel bedrijven bezig met wearables en we geloven dat de hardware van Fitbit in combinatie met Google zorgt voor meer concurrentie in de sector. Dat is gunstig voor consumenten en stimuleert innovatie”, zegt een woordvoerder van Google tegen Business Insider.
“We zijn blij dat we met de Europese Commissie kunnen samenwerken om te zorgen dat consumenten niet ongerust hoeven te zijn dat data van Fitbit worden gebruikt voor advertentiedoeleinden”, aldus de woordvoerder.
Google heeft al eerder getracht zorgen weg te nemen dat data van fitnesstrackers worden gebruikt voor advertentieprofielen.
Met een formele toezegging om hierop te letten hoopt Google de kans te vergroten dat de overname van Fitbit wordt goedgekeurd door de Europese Commissie. Die heeft aangegeven dat uiterlijk op 20 juli een beslissing wordt genomen over de deal. Als er dan geen goedkeuring is, volgt een periode van vier maanden waarin de Commissie nader onderzoekt gaat doen.
De voorgenomen overname van Fitbit heeft de aandacht getrokken van mededingingsautoriteiten in de VS, Europa en Australië. Business Insider meldde eerder dat de kans groot is dat Google concessies moet doen om karteltoezichthouders tevreden te stellen.
De overname van Fitbit is niet de enige juridische uitdaging voor Google. Er lopen diverse onderzoeken in verband met marktdominantie tegen Google. Recent is de staat Californië, waar het hoofdkantoor van moederbedrijf Alphabet is gevestigd, een onderzoek gestart.